Податкові новації: відновлення перевірок, реєстрації податкових накладних і сплати податків

На час воєнного стану в Україні впроваджено низку змін податкового законодавства, про окремі з яких ми раніше писали у статті: “Усе, що потрібно знати про оподаткування під час війни”. Водночас 27 травня набрав чинності Закон України “Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану” від 12.05.2022 № 2260 (далі – Закон), яким скасовано деякі із попередньо запроваджених податкових “послаблень”.

Юристи Правового Офісу підготували для Вас детальний аналіз усіх змін, на які необхідно звернути увагу бізнесу в складні для нас усіх часи.

Відновлення податкових обов’язків

Із набранням Законом чинності відновлюється низка податкових обов’язків, виконання яких до цього законодавцем було поставлено “на паузу” на час війни:

  1. Реєстрація податкових накладних. Податкові накладні (розрахунки коригування до них) за лютий-травень 2022 року необхідно зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних до 07.2022. Крім цього, до 25.07.2022 необхідно уточнити податковий кредит.
  2. Подання податкової звітності. Відтепер податкову звітність знову необхідно подавати, граничний строк – до 07.2022. До 25.07.2022 маєте час для виправлення помилок у податковій звітності.
  3. Сплата податків та зборів. Доплатити ще несплачені податки необхідно до 07.2022.

Зазначене стосується платників податків, у яких є можливість виконання таких податкових обов’язків.

При цьому, як і раніше, якщо у Вас відсутня можливість виконувати такі податкові обов’язки, Ви звільняєтеся від відповідальності за “прострочення”. Однак сам обов’язок необхідно буде виконати протягом шести місяців після кінця воєнного стану (тобто його припинення чи скасування). Для філій, представництв, відокремлених чи інших структурних підрозділів відповідний податковий обов’язок потрібно буде виконати до кінця воєнного стану.

Якщо у Вас відновлюється можливість виконання відповідних податкових обов’язків, Ви також звільняєтеся від відповідальності, якщо встигнете їх виконати протягом 60 календарних днів з першого дня наступного після відновлення місяця.

⚠ “Єдиноподатники” третьої групи за ставкою 2 % повинні виконати свої податкові обов’язки (щодо попередніх умов оподаткування – за період з 24.02.2022 до моменту переходу) протягом 60 календарних днів з дня переходу на систему оподаткування, на якій такі платники податку перебували до обрання особливостей оподаткування єдиним податком за ставкою 2 відсотки.

Підсумовуючи: звільнення від відповідальності за “прострочення” надається Законом усім платникам податків за період з 24.02.2022 до 27.05.2022 за умови виконання відповідних обов’язків до перерахованих вище граничних дат (15.07.2022, 20.07.2022, 31.07.2022). Інакше кажучи, податківці не перевірятимуть, до прикладу, чи була у Вас відсутня можливість своєчасно заплатити податки у березні – Ви звільняєтеся від відповідальності у будь-якому випадку, якщо заплатите їх до 31 липня.

Якщо ж Ви не маєте можливості виконувати свої податкові обов’язки після 27 травня – готуйте документи на підтвердження! Які саме документи можуть знадобитися – поки що незрозуміло, однак відповідний перелік має бути розроблено Мінфіном.

Проведення податкових перевірок

Мораторій на податкові перевірки поступово припиниться. Також Законом припиняється “карантинний” та “воєнний” мораторії застосування штрафів у разі виявлення порушень за результатами перевірок.

З 02.06.2022 у податківців з’явиться можливість проводити камеральні перевірки. Камеральні перевірки декларацій з ПДВ за періоди лютий-травень 2022 року можуть бути розпочаті після 20.07.2022, а за червень-липень 2022 року – після 20.08.2022.

⚠ До цього дозволялися камеральні перевірки  у разі подання заяви про повернення суми бюджетного відшкодування на підставі податкових накладних та/або митних декларацій (крім тютюнових виробів, спирту та алкогольних напоїв), а також камеральні перевірки декларацій платників єдиного податку IV групи.

Крім цього, відновлюються документальні позапланові перевірки у таких випадках:

  • за зверненням платника податків;
  • отримання інформації про порушення платником податків валютного законодавства (дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями);
  • реорганізація (крім перетворення), припинення юридичної особи або підприємницької діяльності ФОП, закриття постійного представництва чи відокремленого підрозділу юридичної особи;
  • подання заяви про зняття з обліку платника податків;
  • порушення провадження у справі про визнання банкрутом;
  • подання декларації щодо відшкодування ПДВ (понад 100 тис. гривень чи за наявності інших підстав для перевірки) – щодо суми такого відшкодування.

⚠ Документальні позапланові перевірки проводяться лише за наявності безпечного допуску до необхідних документів та відповідних територій, приміщень та майна, а також у разі проведення інвентаризації.

Розпочаті та не завершені до 24.02.2022 документальні позапланові перевірки поновлюються на невикористаний строк. При цьому податківці можуть зупиняти такі перевірки у разі неможливості їх проведення (про що приймається відповідний наказ, який надсилається платнику податку через електронний кабінет та на електронну пошту).

Нові документальні позапланові перевірки у зв’язку з поданням декларації щодо відшкодування ПДВ проводяться протягом 60 календарних днів після закінчення граничного терміну проведення відповідної камеральної перевірки.

Як і раніше, податківцями можуть проводитися також фактичні перевірки.

Відшкодування ПДВ

Як передбачено Законом, ПДВ щодо знищених чи втрачених внаслідок війни товарів не відшкодовується (однак зараховуються до податкового кредиту).

⚠ Платники ПДВ до кінця воєнного стану не мають права на подання уточнюючих розрахунків за звітні (податкові) періоди до лютого 2022 року для зменшення податкових зобов’язань та/або декларування суми бюджетного відшкодування ПДВ.

Перебіг податкових строків

Раніше на період дії воєнного стану зупинявся перебіг усіх податкових строків. Тепер перебіг строків відновлюється для:

  • виконання податкових обов’язків (реєстрація податкових накладних, розрахунків коригування до них, подання звітності, сплата податків та зборів);
  • проведення камеральних перевірок (у тому числі прийняття, надсилання та оскарження ППР і нарахування пені);
  • проведення фактичних та документальних позапланових перевірок (у тому числі прийняття, надсилання та оскарження ППР, адміністративного арешту майна за результатами фактичних перевірок).

Інші новації

Законом звільняються від відповідальності за порушення валютного законодавства (пені через прострочення розрахунків) резиденти, імпортні операції яких не можуть бути завершені у зв’язку із забороною ввезення товарів з росії.

Крім цього, до 31.12.2022 знижується екологічний стандарт імпортної техніки до рівня “ЄВРО-3” для автобусів, вантажівок та спецтехніки. Водночас такою можливістю скористатися можуть лише юридичні особи, які ввозять техніку для “власного використання” та не відчужуватимуть її протягом 3 років. Слід зауважити, що “нульове розмитнення” для такої техніки не передбачено.

Залишилися питання?

Звертайтеся до нас для отримання детальної консультації щодо сплати податків під час війни або підготовки потрібних Вам документів.

Правовий Офіс